Biografin om Muhammad ibn Abdullah

Biografin om Profeten Muhammad ibn Abdullah. Lär känna den man som många pratar om men få känner...

22 oktober 2010

Profeten träder in i Medina

Bild av Medina från 1907.

På fredag morgon skickade Profeten efter sina morbröder från Bani Najjar. De skulle eskortera honom och Abo Bakr in till Medina. Han stannade till i en dal som tillhörde Banu Salim och tillsammans med hundra andra muslimer bad de fredagsbönen. Folket i Medina skyndade sig ut för att möta Profeten.
Stadens ledare samlades runt hans kamel och genom att ta kamelens tyglar försökte de få honom att stanna hos någon av dem. Allahs Sändebud svarade dock artigt, ’Min kamel får order från Allah. Där den stannar blir min hemvist’. Han lät den vandra runt i staden med långa tyglar. Första gången hon knäböjde var vid den plats Profetens moské byggdes (Masjid Al-Nabawi). Han steg inte av kamelen. Platsen tillhörde två föräldralösa pojkar Suhail och Sahl. Profeten sa; ”Denna plats kommer om Allah vill bli vårt tillhåll”. Varefter han kallade på de två pojkarna och bad dem bestämma ett pris på marken så att han kunde bygga en moské. De två pojkarna svarade; ”Nej, vi vill ge den som en gåva till dig, Åh Allahs sändebud”. Profeten vägrade ta emot denna gåva, istället köpte han marken från dem.
Kamelen reste sig och gick tillbaks till kvarteret som tillhörde Profetens morbröder, Bani Najjar, där knäböjde kamelen igen. Många människor tävlade om att få ge honom husrum, men det var Abo Ajjob Ansari som skyndade sig fram emot den nobla gästen, lyfte av sadeln från kamelen och tog den till sitt hem. Profeten sa humoristiskt: ”En man måste följa sin sadel.”.
Asad tog tränset och blev tillåten att ta hand om kamelen. Ledarna för ansar försökte överträffa varandra i att välkomna Profeten. Varje natt fick han minst tre eller fyra brickor med mat. Alla var dem måna om att Profeten skulle känna sig som hemma bland sina följeslagare.
Anas bin Malik har berättat om händelsen; ’Allahs Sändebud kom till Medina och stannade i dess norra delar i fjorton nätter med en stam som kallas Banu ’Amr bin ’Auf. Därefter sände han efter ledarna av Banu Najjar, de kom med svärden hängandes runt deras halsar.’ Sedan sa han, ’Det är som att jag kan se Allahs Sändebud på hans riddjur med Abo Bakr bakom honom medan Banu Najjars ledare omringade honom ända tills han nådde fram till Abo Ayyobs distrikt. Allahs Sändebud utförde bönen när bönetiden gått in, och han bad bland fåren och getterna. Därefter beordrade han att en moské skulle byggas och han skickade efter ledarna från Banu Najjar och de kom. Profeten sa åt dem, ”Åh Banu Najjar, sälj mig den här marken som tillhör er.” De svarade, ”Nej, vid Allah, vi kommer inte kräva dess pris endast belöningen från vår Herre.” Jag sa, ”På denna mark fanns träd, månggudsdyrkarnas gravar och ruiner. Allahs Sändebud beordrade att träden skulle huggas ner, gravarna grävas ut, och ruinerna jämnas med marken. Träden placerades i rader i riktning mot Qiblah och stenarna placerades på båda sidor om dörren och medan Moskén byggdes sjöng dem (kompanjonerna) rajaz verser tillsammans med Allahs Sändebud, ”Åh Allah det finns inget gott förutom det i Nästa Liv, så hjälp Ansar och Muhajirin.”’

Gammalt foto av Medina (Mirza & Sons c. 1907)
Profetens familj i Mecka
 
Profetens kusin, Ali ibn Abi Talib, stannade kvar i Mecka tre dagar efter det att Profeten lämnat staden. Under denna period tog han hand om de ärenden som Profeten lämnat honom med. Därefter gav han sig av till fots för att möta Profeten i Qubá.
Sex månader efter att Profeten slagit sig till ro i Medina skickade han Zayd bin Haritha och Abu Rafí till Mecka. De kom tillbaks med Profetens familj; Fatimah, Umm Kuthom, Sawdah, Umm Ayman och Osama bin Zayd. Abo Bakrs son Abdullah, reste med dem för att hämta Abo Bakrs familj, Umm Roman, Aisha och Asmaá.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar