Biografin om Muhammad ibn Abdullah

Biografin om Profeten Muhammad ibn Abdullah. Lär känna den man som många pratar om men få känner...

Varför måste vi älska Allahs Sändebud Muhammed?

En del kan fråga sig varför vi måste älska och respektera Profeten Muhammad mest. Ett barn ställde samma fråga sheikh Salih Munajjid, och han svarade;

Prisad vare Allah.

Vi välkomnar dig till vår hemsida och vi ber Allah att göra dig och muslimernas barn friska och sunda; Må Han hjälpa dina föräldrar att ge dig en god islamisk uppfostran så att du kan bära trons fana högt och vara denna religions hjältar.

Jag frågar dig:

Om du gillar att spela, men din far säger till dig inte att spela under vissa tider på grund av dina studier, vad skulle du göra? Om du verkligen älskar din pappa, kommer du att göra som han ber dig, även om du älskar att spela.

Om du är rädd för att din far kommer att straffa dig, och du vet att han straffar den som inte lyssnar på vad han säger, då skulle du sluta spela och börja studera.

Om du förväntar dig en gåva eller en belöning från din far när du studerar eller gör bra ifrån dig, då skulle du självmant sluta spela ibland, du skulle stå ut med studierna eftersom du hoppas på belöning. du kommer att stoppa dig själv från att spela ibland, och du kommer att stå ut med besväret att studera på grund av den belöning du hoppas att tjäna.

Belöningen som Allah ger är större än något som våra fäder och mödrar och alla människor skulle kunna ge. De goda saker i våra ägor kommer från Allah. Allah säger:

“Ingenting gott kommer er till del som inte är från Gud." ” [Al-Nahl 16:53]

Belöningen som Allah har förberett åt dem som lyder Honom är den största av belöningar: ParadiseT. Allah säger:

“Gud har lovat dem som tror och lever rättskaffens förlåtelse [för deras synder] och en rik belöning.”
[Al-Maa'idah 05:9]

Det straff som Han har förberett åt dem som inte lyder Honom är det värsta av straff. Allah säger:

“Men den som trotsar Gud och Hans Sändebud och överträder de gränser Han [har fastställt] skall föras till Elden och förbli där till evig tid - ett förnedrande straff väntar honom.” [Al-Nisa '4:14]

Lydnaden till Allah kan endast uppnås genom att lyda Hans Sändebud. Allah säger:

“Den som lyder Sändebudet lyder Gud; och den som vänder honom ryggen [bör veta att] du inte är sänd att vaka över dem." -Nisa '4:80]

Så du kan endast komma in i Paradiset genom att lyda profeten.

Al-Tirmidhi (2860) berättade att Jaabir (må Allah vara nöjd med honom) sade: Allahs sändebud kom ut till oss en dag och sa:

"I min dröm såg jag Jibreel vid mitt huvud och Mikaa'eel vid mina fötter. Den ena av dem sa till den andre: "Låt oss berätta en liknelse för honom." Han sa: "Låt dina öron höra och låt ditt hjärta förstå. Likheten mellan dig och ditt ummah är som en kung som valde ut en bit mark varpå han byggde ett hus, sedan placerade han ett bord där i och sände en budbärare som uppmanade folk att komma och äta. Några av dem accepterade inbjudan medan andra inte gjorde det. Allah är kungen, marken är islam, huset är Paradiset, och du, åh Muhammad, är en budbärare. Den som svarar på din kallelse träder in i islam, och den som träder in i islam kommer in i Paradiset, och den som kommer in i Paradiset kommer att äta det som finns där '" Se as-Silsilah al-Saheehah av al-Albaani, 3595.

Nu vet du varför vi måste älska Profeten och respekterar honom mest. Det är för att han är den som visade oss vägen till paradiset. Vi kan inte komma in i Paradiset om vi inte följer honom (fred och välsignelse av Allah med honom) och följer hans Sunnah. Paradiset är det högsta en muslim kan hoppas på och sträva efter.
Jag ska berätta för dig hur denna kärlek och lydnad kan ta uttryck i verkligheten.

Du har säkert hört talas om Profetens hijrah (emigration) från din far, i moskén där du ber eller av din lärare på skolan. Jag frågar dig:

Om Ali ibn Abi Taalib (må Allah vara nöjd med honom) inte älskade Profeten mest, respekterade och lydde honom, hur skulle han då kunna åta sig detta farliga uppdrag?

Slutligen, vi tackar dig för denna viktiga fråga och för din iver att lära dig. Vi har även svarat på denna fråga lite annorlunda under fråga nummer: [14250]. Be din pappa förklara svaret för dig.

Må Allah hjälpa oss alla att nå den högsta nivån av tro, och föra oss till Paradiset genom Hans nåd.

Hur man får barnen att älska profeten.


Det finns flera sätt som hjälper till att ingjuta kärleken för Profeten – frid och välsignelser vare över honom – i barnens hjärtan, som t ex. att föräldrarna berättelser som har blivit återberättade av barnen på Profetens – frid oh välsignelser vare över honom – tid, hur de slogs med dem som försökte att skada honom, hur snabbt de svarade på hans kallelse och löd honom när han gav order, och hur de älskade det som han älskade, och hur de memorerade Profetens – frid och välsignelser vare över honom – hadither.

Föräldrarna bör hjälpa sina barn att memorera så mycket hadither som möjligt, och sedan belöna barnet för sin memorisering. al-Zubayri återberättade angående detta att Malik ibn Anas hade en dotter som memorerade hans kunskap. Hon brukade stå bakom dörren och om en student gjorde ett misstag brukade hon knacka på dörren, och Malik blev uppmärksam och rättade honom. Och det var återberättat att al-Nasar ibn al-Harith sade: ”Jag hörde Ibrahim ibn Adham säga: Min far sade till mig, O min son, sök efter hadither, och varje gång du hör en hadith och memorerar den, skall jag ge dig en dirham.” På så sätt lärde jag mig haditherna. ”

Man skall lära barnen (efter deras förmåga att förstå) om Profetens Profeten – frid och välsignelser vare över honom – liv och hans olika krigs kamper, och följeslagarnas liv, både kvinnliga och manliga Sahabah – radyallahu anhoum- så att barnen växer upp med kärlek till dessa ädla människor och blir influerade av deras personligheter och beteenden och blir förtjusta i att uppriktigt sträva efter att rätta till sig själv och hålla sig uppe i religionen.

Sahabah och Salaf älskade att lära deras barn om Profetens liv Profeten – frid och välsignelser vare över honom – och vid sidan om det lära dem Koranen, då Profetens – frid och välsignelser vare över honom – hadither är tolkning utav Koranens meningar, så väl som den väcker upp känslor och bevisar den sanna islam och har stora intryck och effekter över deras små själar. Profetens – frid och välsignelser vare över honom – ”sirah” (biografi och uttalanden) tar också upp meningen med att rädda människosläkten från missvägledning till vägledning, från falskhet till sanning, från okunnigheten ”Jahiliyyah” till islams ljus.

Medan man berättar om Allahs Budbärare – frid och välsignelser vare över honom – och hans kvinnliga samt manliga kompanjoner, måste fadern eller modern berätta saker och ting som dottern eller sonen kan relatera till, som t ex Profetens barndom – frid och välsignelser vare över honom – några berättelser om hans liv med Halimah al-Sa’diyyah (kvinnan som ammade Profeten när han var bebis), och hur Allah skänkte Halimah och hennes familj välsignelser på grund av Profeten – frid och välsignelser vare över honom – berätta om natten då muslimerna gjorde Hijra och hur Allah täckte ögonen för avgudadyrkarna, och andra berättelser som berättar om hur Allah hjälpte dem. Genom detta kommer barnens hjärtan fyllas med kärlek till Allah och kärlek för Hans Budbärare – frid och välsignelser vare över honom.

Ett tips är att föräldrarna ägnar lite tid till åt att lära ut Profetens seerah – frid och välsignelser vare över honom – under en daglig ”Familjelektion”, då barnen kan läsa lättlästa böcker om hans seerah eller att föräldrarna berättar historier på ett språk som är anpassat till barnets ålder.

Källa: Från Tanshi’at al-Fataat al-Muslimah by Hanaan al-Toori, s. 171
Islam Q&A hämtad från; http://muslimaat.se/2009/december/hur-man-far-barnen-att-alska-profeten.html