Biografin om Muhammad ibn Abdullah

Biografin om Profeten Muhammad ibn Abdullah. Lär känna den man som många pratar om men få känner...

Varför ska vi läsa Profeten Muhammads biografi?


 Vikten av att läsa sirah

Definition av sirah: Den språkliga betydelsen av ordet sirah är väg. Det är den väg som en person vandrar under sin livstid. Sirah är alltså en biografi över en människa. Idag när man säger sirah refererar man oftast till Profeten Muhammeds liv, dvs. biografin över den sista profeten Allah sände till mänskligheten. Och det är denna betydelse av ordet som i följande text avses.

1. Muhammeds liv är Islams historia

Man studerar Islams historia genom att studera Muhammeds liv. I hans sirah finner man situationer och händelser som hjälper oss med allting som vi behöver veta beträffande dawa, spridandet av islam. Så Muhammeds liv är verkligen Islams historia. Man studerar alltså inte bara en biografi över en person genom att studera sirah; man studerar vår religions historia.

Muhammed ibn Sa’ad ibn Abi Waqqas (Sa’ad ibn Abi Waqqas är en av de tio som under sin livstid fick den glada nyheten om att få träda in i Paradiset, Muhammed är hans son) sa att ”vår far brukade lära oss om Sändebudets slag, han brukade lära oss Sändebudets sirah och han brukade säga till oss att detta är era fäders traditioner, så studera dem.”

Ali ibn Hussein ibn Ali ibn Abi Talib (barnbarn till Ali ibn Abi Talib) brukade säga:
”Vi blev undervisade i Sändebudets sirah som vi blev undervisade i Koranen”. Så viktigt var sirah för dem! De studerade det som de studerade Koranen och det är inte så konstigt med tanke på det faktum att om man vill studera t.ex. Moses liv så vänder man säg till Koranen. Och om man vill studera Jesus liv så går man också till Koranen. Men om man vill studera Muhammeds liv så måste man gå till sirah. Vissa delar av hans liv omnämns i Koranen men för att få reda på detaljerna måste vi läsa sirah. Alla de kända profeternas berättelser finns i Koranen, förutom Muhammeds . Därför måste man läsa sirah om man vill lära sig om hans liv.

2. För att utveckla sann kärlek till Profeten Muhammed i våra hjärtan
Att älska Profeten Muhammed är ibaadah (dyrkan). Det är en del av vår religion att älska Profeten Muhammed . Han säger: ” Ni uppnår inte sann tro förrän ni älskar mig mer än ni älskar era föräldrar, era barn och hela världen.” Vi blir inte riktigt sanna troende förrän vi älskar Muhammed mer än någonting annat. Så det är en del av Islam att älska Muhammed . Denna kärlek ger uttryck i form utav lydnad och efterföljande av Sändebudets ord eller gärningar.

Umar ibn al-Khattab (som var en väldigt ärlig och rättfram person) kom till Muhammed och sa: ”O Allahs Sändebud! Vid Allah, jag älskar dig mer än allt förutom mig själv.” Muhammed sa till honom: ”Nej, O Umar, du kommer inte att uppnå fullständig tro förrän du älskar mig mer än dig själv.” Så Umar kom tillbaka och sa: ”Vid Allah, nu älskar jag dig mer än mig själv”. Muhammed sa då: ”Nu, O Umar.”

Först då, när han älskade Muhammed till och med mer än sig själv hade han uppnått sann tro. Och Allah säger:

”Säg: ”Om era fäder och era söner och era bröder och era hustrur och er släkt och de ting som ni förvärvar och de varor för vilka ni oroar er att de skall förbli osålda och era ombonade hem – [om allt detta] står ert hjärta närmare än Gud och Hans Sändebud och kampen för Hans sak, vänta då till dess Gud ger Sin vilja till känna; Gud vägleder sannerligen inte dem som visar trots och olydnad.” At-Tawbah (9:24)

Så vår kärlek och lydnad till Allah, Hans budbärare och strävan för Hans skull måste vara oss kärare än allting annat.

Dagens muslimer älskar Muhammed . Om du frågar vilken muslim som helst: ”Älskar du Muhammed ?” Kommer han att svara ”Ja.”. Men kärleken till en person kan inte vara särskilt djup och uppriktig, om man inte känner personen i fråga. Om man bara har ytlig information om någon kan man inte älska den personen särskilt starkt. För att älska en person måste man känna den och detta är ännu mer sant när det kommer till Muhammed . Eftersom ju mer man lär känna honom, desto mer kommer man att älska honom.

Med Profetens kompanjoner var det precis så; ju mer de visste om Profeten desto mer älskade de honom.

’Urwa bin Mas’ud Ath-Taqafi, som var en känd internationell förhandlare som besökt många länder, blev utsänd av Quraish för att förhandla med Muhammed . Medan han befann sig i muslimernas läger, fick han på nära håll uppleva den ofattbara kärleken och djupa respekten som Muhammeds kompanjoner visade sin ledare. Han återvände till Quraish för att säga till dem att hans intryck var att dessa människor aldrig skulle kunna svika Muhammed , under några som helst omständigheter. Han sa till dem: ” Jag har besökt Chosroes, Caesar och Negus i deras kungadömen, men aldrig har jag sett en kung som är hos sitt folk som Muhammed är hos sina kompanjoner. Om han gör wudo, låter de inte vattnet han använt falla till marken; om han spottar tvättar de sitt ansikte med hans saliv; om han pratar sänker de sina röster. De skulle inte överge honom för någonting, någonsin. Han erbjuder er ett förnuftigt förslag, så gör som ni vill.”

Profetens kompanjoner skulle aldrig ge upp sin ledare, aldrig överge honom. De skulle hellre offra sina egna liv. Så mycket älskade de Profeten .

Profetens kompanjoner var de människor som var Muhammed som närmast, och det var de som älskade honom mest. Så om vi vill älska Muhammed måste vi lära oss mer om honom. Men som sagt, de stora massorna av muslimer idag vet inte så mycket om Muhammed , eftersom sirah inte är något som lärs ut i skolorna i muslimernas länder. Men trots det, trots att vi är okunniga om hans liv är han ändå den mest älskade person som någonsin levt. Hans namn är det vanligast förekommande i världen. Det finns ingen person som någonsin existerat som har givit namn åt så många som Muhammed.

Namnet Muhammed betyder ”den prisade”, och det finns ingen som är så prisad som Muhammed. Så hans namn har verkligen uppfyllt sin betydelse. Närhelst vi hör Profeten Muhammeds namn säger vi sallallahu aleihi wa sallem (”Må Allahs välsignelse och frid vara med honom”).

Så det finns ingen person i historien som varit så älskad och prisad av sina efterföljare. Hur skulle situationen då vara om vi studerade hans liv och lärde oss mer om honom?


3. För att följa Muhammeds väg

Ibn Hashem sa: ”Vem som helst som söker det kommande livets överlägsenhet, detta livs visdom, det rättvisa syftet och förkroppsligandet av moral och karaktär, låt honom följa Muhammed – Allahs profet.” Så Muhammed är förkroppsligandet av khuluq – den perfekta karaktären, och genom att studera sirah och lära oss mer om hur han var som person blir vi mer kapabla att följa hans väg.

4. För att förstå Koranen

Det finns vissa verser i Koranen som är oberoende av omständigheterna kring dess uppenbarande, som t.ex. verserna om al-akhirat (det kommande livet). Men sen finns det de verser som tar upp de händelser som ägde rum under Profetens liv. Det finns vissa verser som uppenbarades före en händelse, vissa verser som uppenbarades i samband med en händelse och vissa verser som uppenbarades efter en händelse. Sirah ger oss förklaringen av dessa verser. Ett exempel är surah al-Azhab. Många verser i den suran uppenbarades angående slaget av al-Azhab. Och många verser i surah al-Imraan relaterar till händelser som ägde rum under Muhammeds tid. En stor del av surah al-Imraan utgörs av en dialog mellan muslimer och kristna. Dessa verser uppenbarades för att stödja Muhammed i hans faktiska dialog med de kristna från den delegation som kom för att besöka honom. Och slutet av suran handlar om slaget vid al-Uhud. Detaljerna i slaget är inte nämnda i suran, så hur kan vi förstå dessa verser? – Genom att gå till sirah.

5. Muhammeds liv illustrerar den islamiska rörelsens metodiska steg

Allahs Sändebud gick igenom stadier som började med ett hemligt spridande av islam, dawa, fortsatte med en offentlig predikan och därefter kom jihad. Dessa stadier är viktiga för islamiska rörelser att studera. Händelserna som inträffade kring Profeten var inte slumpartade – de planerades av Allah för att kunna bli en vägledning för oss, så att vi återigen ska kunna upprätta Islam. Så det är väldigt viktigt att vi studerar de stadier som Profeten genomgick och utvecklingen av hans dawa.

6. Att studera sirah är ibaadah, dyrkan

Att läsa och lära sig om Profeten är en form av Gudsdyrkan. Det finns belöning i att studera sirah. Allah säger:

Säg: [Muhammed]: ”Om ni älskar Gud, följ mig och Gud skall älska er och förlåta era synder. Gud är ständigt förlåtande, barmhärtig.” Al-Imran (3:31)

7. För att utveckla en islamisk identitet

Det finns en global kultur som tvingas ner i halsen på var och en av oss som lever på denna jord. Denna kultur är beskyddad och förespråkad. Det är en väldigt intolerant ”mc-donalds”-kultur, en kultur som inte kan leva sida vid sida med någonting annat. Den utrotar all annan kultur på jordens yta. Alexander Solsjenitsyn, en känd rysk författare har sagt: ”För att förstöra ett folk måste man först hugga av deras rötter.” Denna globala kultur är en massförstörelse av folken på denna jord, för all annan kultur än denna förstörs. Den kan inte samexistera med andra kulturer; bara byta ut dem. Den enda ideologin som kan stå upp emot denna globala kultur är Islam. Men vi muslimer, och särskilt vi som lever i västvärlden lider av en allvarlig identitetskris. Vi upptäcker att även om en broder eller syster praktiserar Islam, så är den islamiska identiteten förlorad. Personen ifråga kanske har mer gemensamt med en rock-stjärna eller en fotbollsspelare än med en av Profetens följeslagare. Vi finner att vår ungdom vet mer om pop-stjärnor än vad de vet om Profetens kompanjoner och faktum är; ibland mer än om profeterna. Hur många av ungdomarna vet alla namnen på Allahs profeter? Hur många av våra ungdomar vet namnen på Profetens kompanjoner? Men be samma personer nämna fotbollsspelarna i sitt favoritlag, så visar det sig att de kan hela listan.

Så det finns en allvarlig identitetskris hos muslimerna idag. Sättet att motarbeta detta och att utveckla en islamisk identitet är:

1) Genom att studera Islams historia, som utgörs av Allahs profeter och deras liv, Muhammeds liv, Profetens kompanjoner och därefter, i generella drag, den historia som följer efter det. Man utvecklar en identitet genom att ha ett samband med sin historia. Eftersom vi befinner oss på en livslinje. Vi är förlängningen av ett muslimskt samhälle, ummah. Vi är inte separerade från våra rötter.

2) Genom att bli en del av den världsomfattande muslimska befolkningen. Vår nationella identitet får inte vara starkare än vår muslimska identitet. Först och främst är man muslim och identifierar sig med muslimerna. Detta med nationalism och stam-tillhörighet var något Islam kom för att förgöra. Vi har vår lojalitet till Allah och vår religion och vi är en del av en världsomfattande befolkning. Därför måste vi läsa och lära oss om våra muslimska systrar och bröder över hela världen och engagera oss i vad som händer med muslimerna i världen. Vad som händer i Palestina, Kashmir eller Irak borde angå oss lika mycket som det som sker i våra egna hus. Detta är de två viktiga elementen i att bygga en muslimsk identitet; att ha en djup förståelse av Islams historia och att vara en del av ummat och bry sig om ummat, muslimerna.

För att förstöra ett folk måste man först hugga av deras rötter. Vi vill inte att våra rötter ska bli avhuggna. Vi vill att de ska vara djupa. Det är därför vi ska läsa om vår historia, om vår Profet.

8. Muhammeds liv är ett bevis på hans profetskap

Profeten Muhammeds liv är i sig ett bevis på hans profetskap. Här har vi en man som i 40 år levde ett normalt liv. Och det mest iögonfallande med hans första 40 år av sitt liv var hans moraliska karaktär. Han visade inga tecken på strävan efter makt eller inflytande överhuvudtaget. Han levde ett helt normalt liv. Och sen plötsligt efter att ha levt så i 40 år kommer han med den största förändring som världen någonsin har sett. Det är en ironi – ett mirakel! Allahs sista Sändebud var analfabet; han kunde inte läsa eller skriva. Och sen presenterar han för världen den största, mäktigaste och förnämsta bok som någonsin producerats. Och vi kan gå vidare och vidare längs en lista av saker som bara kan förklaras om Muhammed är en budbärare från Allah, som hade gudomlig hjälp. Annars är det omöjligt. Det finns inget sätt att förklara sirah utan att erkänna att han är en budbärare från Allah. Så sirah är ett vittnesmål på hans profetskap.

9. För att Muhammed är den främste människan

Att läsa sirah är att läsa biografin över den bäste människa som någonsin satt sin fot på den här jorden. Muhammed var framgångsrik inom alla områden. Efter att ha levt ett normalt liv i 40 år blev han sen plötsligt politisk ledare, militär ledare, ledare av ett stort hushåll, lärare, imam, osv. Allt detta inom loppet av 23 år!
Och han var den främste, inom alla dessa områden! Även om man bara studerade hans liv som militär ledare, så skulle han ändå visa sig vara den främste. Om man bara studerade den religiösa aspekten av hans liv, så skulle han fortfarande vara den främste. Det finns ingen som han. Muhamed är al-Mustafa – den utvalde. Han är utvald bland mänskligheten och därför ska vi läsa om honom: Khatim al-Anbiyaa -Den siste profeten; Muhammed .

10. Nedtecknandet av Profetens sirah

Nedtecknandet av Profetens biografi startade efter hans död, men redan under hans livstid berättade muslimerna för varandra om hans liv och gärningar. De första som började nedteckna Profetens biografi var Orwa Ibn Zobeir som dog 92 EH, Abban Ibn Othman, som dog 105 EH, Wahb Ibn Monabbih som dog 110 EH, Shurahabil Ibn Saad som dog 123 EH och Ibn Shihab Az'ohari som dog 124 EH.
Dessa skrifter försvann, förutom några fragment som samlades av de lärda, det sägs att en del av Whab Ibn Monabbihs skrift förvaras i ett museum i Heidelberg i Tyskland. Generationen som kom efter efterlyste dock en biografi över Profeten och därmed samlades allt som skrivits i ämnet, detta arbete leddes av Muhammed Ibn Ishaq som dog 152 EH. Han samlade allt som skrivits om profetens biografi i hans bok Al-Maghasi. Denna bok betraktas som den mest autentiska vad gäller sirah, han följdes av Ibnu Hisham som ytterligare reviderade boken.