Biografin om Muhammad ibn Abdullah

Biografin om Profeten Muhammad ibn Abdullah. Lär känna den man som många pratar om men få känner...

Vår attityd gällande hånandet av Profeten [Sallallahu 'aleihi wa Sallam]


Fråga:

Vi har hört att väst hånar Profeten [Sallallahu 'aleihi wa Sallam]. Vad borde vår attityd vara gentemot detta? Hur borde vi försvara Profeten?

Svar:

Prisad vare Allâh.

För det första:

Varje muslim som känner sig stolt för sin religion är bedrövad av vad dessa dårar och kriminella har gjort genom att håna vår Profet Mohammed [Sallallahu 'aleihi wa Sallam] som är den bästa mannen som någonsin vandrat på denna jord, och han är ledaren för tidigare och senare generationer, må min Herres barmhärtighet och fred vara över honom.

Denna förnedring är inget konstigt från deras sida, det är snarare förväntat av dem. Dessutom är detta ett brott. Även om den sårar våra hjärtan och fyller dem med ilska, och vi är beredda på att offra våra liv för att försvara Profeten [Sallallahu 'aleihi wa Sallam], är det trots inte något som bringar oss glada saker av deras undergång, och det säger oss, att slutskedet av deras överhöghet är till hands. Allâh säger:

"Truly, We will suffice you against the scoffers."
[al-Hijr 15:95]

Allâh är tillräcklig för hans Profet mot dem kriminella som hånar honom. Allâh säger:

"For he who hates you (O Muhammad صلى الله عليه وسلم), he will be cut off (from posterity and every good thing in this world and in the Hereafter)."
[al-Kawthar 108:3]

D.v.s. han kommer vara föraktad, förödmjukad och utslängd från all godhet. När muslimerna bestormade ett fäste och folket gjorde motstånd, och de hörde några håna och smäda Profeten, och de kunde känna att segern var i deras händer, och att det endast skulle dröja en kort tid innan Allâh skänkte dem seger, för att hämnas på dessa som gjorde Profeten illa.

Al-Saarim al-Maslool [s. 116-117].

Det finns många historiska fall där de som har hånat Profeten [Sallallahu 'aleihi wa Sallam] har blivit tillintetgjord och dödade.

Varför avskydde de ledaren för hela mänskligheten, Muhammad [Sallallahu 'aleihi wa Sallam]?

De avskydde honom på grund av att han kallade människor till att tro på en enda Gud (tawheed), och de tror inte på att Gud är En.
De avskydde honom för att han upphöjer sin Herre, må Han vara Välsignad och Upphöjd, och tillkännager Honom att vara högt ovanför vad dessa lögnare säger, såsom de associerar [tillerkänner] en fru och son till Honom.



De avskydde honom på grund av att han kallade människorna till den högsta av moraler och att ge upp den lägsta. Han kallade de till kyskhet och till att blockera allt som leder till omoral, men de vill ha moraliska rubbningar och obegränsad sexuell frihet.

De vill tillåta träsk av det onda påhitt och lust, och dem har fått vad de ville ha.

De avskydde honom på grund av att han är Allâhs sändebud, Allâh den Upphöjde är den Enda som valde honom över hela mänskligheten för att framföra detta budskap och att motta uppenbarelserna.

Tecken på att hans profetskap är oräknelig.

Har de inte hört talas om när månen delar sig? Har de inte hört hur (vatten rann) från hans finger, gång efter gång?

Har de inte hört om hans största tecken, vilket är den heliga Koranen, orden från Världarnas Herre, som Allâh har skyddat så att den inte förvanskats av de som skulle förstöra den, medan deras böcker som var uppenbarade för deras profeter har blivit förvanskade till allra högsta grad.

"Then woe to those who write the Book with their own hands and then say, "This is from Allaah," to purchase with it a little price! Woe to them for what their hands have written and woe to them for that they earn thereby."
[al-Baqarah 2:79]

Det största beviset på sanningen hos vår Profet Muhammad [Sallallahu 'aleihi wa Sallam] är att hans religion har fortsatt i så många sekel till att existera och vara segrande. Genom hans livstid fortsatte han att råda över sina fiender. Allâhs visdom föreskriver att ingen lögnare som ljuger om honom och hans religion kan någonsin råda under en längre tid. Sannerligen, i deras böcker, som deras lärda dolt och förstört, sägs det att lögnaren som i falskhet påstår sig vara en profet skulle endast klara sig i trettio år sedan skulle hans budskap avta.

Det var återberättat från en av deras kungar att en man som följer samma religion som honom [kristen] var förd till honom, som brukade förelämpa Profeten [Sallallahu 'aleihi wa Sallam] och beskylla honom för lögn. Kungen kallade hans religiösa lärda och frågade dem: Hur länge kvarstår en lögnare? De svarade: Så och så - trettio år eller därvid. Kungen sade då: Denna religion av Mohammad har varat i mer än 500 år eller 600 år [dvs. under kungens tid], den är rådande, accepterad och följd. Hur kan han vara en lögnare? Och sedan lät de honom halshugga mannen.

Sharh al-'Aqeedah al-Asfahaaniyyah av Shaykh al-Islam Ibn Taymiyah [må Allâh vara barmhärtig med honom].

Vet de inte att många av deras visa män, kungar och lärda att när det rena och tydliga kallelsen till islam nådde dem, hade de inget val förutom att bekräfta sanningen av denna religion, och de hedrade Profeten [Sallallahu 'aleihi wa Sallam]. Många av dem tillkännagav sitt tillträde till Islam.

Kungen av Abessinien, Najaashi [Negus] bekräftade sanningen, och där med blev muslim.

När Profeten [Sallallahu 'aleihi wa Sallam] skickade ett brev till Heraclius, kungen över Bysans kallade han honom till Islam. Heraclius bekräftade även att han var en Profet och han tänkte på att tillkännage hans Islam, och han önskade att han kunde gå till Profeten [Sallallahu 'aleihi wa Sallam] och vara hans tjänare, men han fruktade att hans folk skulle döda honom, så han stannade som en icke-muslim [kafir] och dog i det tillståndet.

Många av deras nutida (modernare) förkunnar fortfarande detta:

1 - Michael Hart sade i sin bok De 100: En rangordning av de mest inflytelserik människorna i historien [s. 13], där han sätter Muhammad [Sallallahu 'aleihi wa Sallam] som huvudpersonen av hans lista av 100:

Jag valde Muhammad [Sallallahu 'aleihi wa Sallam] till att vara toppen på denna lista på grund av att Muhammad [Sallallahu 'aleihi wa Sallam] var den enda mannen som ytterst var framgångsrik både religiöst och i världsliga nivåer.



2 - Engelsmannen George Bernard Shaw skrev en bok vid namn Muhammad, som brändes av den brittiska myndigheten. Han sade:



Världen är mest i behov av en man med mentalitet av Muhammad.



Medeltida präster, antingen genom okunnighet av trångsynthet, avbildades Muhammadism i mörkaste färgerna. De var faktiskt tränade att hata Muhammad och han var för dem anti-krist. Men jag har studerat hans liv, och fann honom vara enastående. Jag har nått slutsatsen att han aldrig var en fiende till kristendomen. Han måste kallas frälsare av hela mänskligheten. Jag tror att om en man lik honom var att anta envälde diktatur av denna moderna världen, skulle han lyckas i att lösa dess problem i ett sätt som skulle bringa dess behov av fred och lycka.

3 - Annie Besant sade:

Det är omöjligt för någon som studerar livet och karaktären av den stora Profeten av Arabien, som vet hur han lärde, hur han levde, att känna förutom vördnad för denna mäktiga Profet, en av de stora budbärarna av Den Högste.



4 - Den Australiska Schabrak sade:



Mänskligheten bör vara stolta över att ha en man såsom Muhammad bland dem, för att vara illitterat person, kunde han för mer än tio sekel sedan introducera lagstiftning som vi Europier skulle bli lyckligare än någonsin om vi kunde åstadkomma något av lika hög kvalité.



5 - Dr. Zwemer (en kanadensisk orientalist):



Muhammad var skicklig reform, elokvent och vältalig, modig och djärv och en stor tänkare. Vi kan inte tillskriva honom något som motsäger dessa egenskaper. Denna Koran som han frambringade och hans historia bevittnar till sanningen i dessa påståenden.



6 - Den engelska filosofen Thomas Carlyle, Nobel Pris vinnaren, säger i sin bok Hjältar:



Det är väldigt skamligt för någon individ i denna era [tidsskede] att lyssna till vad som sägs om denna religion islam att vara fabricering och Muhammad att vara försåtlig fabricerare. Genom hela hans liv ser vi honom hålla fast tro, uppriktigt i att lösa tvister, generös och vänlig, barmhärtig, from, kysk, väldigt seriös. Trots detta, var han lättsam, glad, vänlig och även ibland, sorglös. Han var rättviss, uppriktig i intentionen, smart, artig, och kvicktänkt, som om han burit i sitt hjärta lampor till varje mörk natt, fylld med ljus; en naturlig stor man som aldrig studerade i en skola eller i hand av en lärare; för att han hade inget behov av det.



7 - Goethe, den tyske poeten, sade:

Vi Europier med alla våra koncept och idéer har inte än åstadkommit det som Muhammad åstadkommit. Jag sökte i historien för den högsta exempel för människor att följa, och jag fann det i Profeten Muhammad. Så sanningen måste råda och bli upphöjd, för att Profeten Muhammad lyckades underkuva hela världen med hjälp av budskapet av Gudomlig Enhet.



--
Om detta är fallet, i så fall hela världen - med inget alternativ - måste uppfatta Muhammad [Sallallahu 'aleihi wa Sallam] storhet bland all skapelse, över all storhet, och hans dygd över all dygder, och hans status större än någon annans. Världen måste enas i tron på Muhammads budskap, och att han är den sista Profeten av Allâh.

Vi skulle vilja göra den mesta [nytta] av denna möjlighet att kalla människorna till Islam för det syndfulla vars deras händer har fabricerat kan inte suddas ut förutom genom [tillträda till] Islam. Men om de är envisa och fortsätter på deras väg [med det de gör], låt dem då få nyheten av straffet av helvetet, att förbli där i evighet. Allâh säger [betydelsen av versen]:



"Verily, whosoever sets up partners (in worship) with Allaah, then Allaah has forbidden Paradise to him, and the Fire will be his abode. And for the Zaalimoon (polytheists and wrongdoers) there are no helpers."
[al-Maa'idah 5:72]



"And whoever seeks a religion other than Islam, it will never be accepted of him, and in the Hereafter he will be one of the losers."
[Aal 'Imraan 3:85]




Profeten [Sallallahu 'aleihi wa Sallam] sade; "Vid Den vars Hans hand Muhammads själ ligger, ingen av denna nation, Jude eller Kristen, hör om mig sedan dör utan att tro på det vilket jag har skickats med, utan att han blir en av helvetets invånare..." [Återberättades av muslim 153]



För det andra:



Allâh är Vis och förutbestämmer inte något som är rent ont, snarare måste det vara något gott i det för Hans troende tjänare, oavsett hur ondskfullt det verkar till människor. Profeten [Sallallahu 'aleihi wa Sallam] sade sanningen då han sade: "Hur förunderligt är inte det för en troende, för alla hans angelägenheter är goda. Om något bra händer honom, ger han tacksamhet för det och det är bra för honom, om något dåligt händer honom, uthärdar han det med tålamod, och det är gott för honom. Detta gäller ingen annan förutom de troende..." [Återberättad av Muslim 2999]



Angående incidenten av förtalet (al-ifk) - vilket är välkänd. Allâh säger:
"Consider it not a bad thing for you. Nay, it is good for you. Unto every man among them will be paid that which he had earned of the sin, and as for him among them who had the greater share therein, his will be a great torment."
[al-Noor 24:11]

Det följde några goda saker som resulterade från detta syndfulla brott;

1. Det som var dolt i hjärtan av de kriminella, såsom harm och hat av muslimer, hade gjorts [sig] känd, även om de för det mesta utav tiden låtsades vara fredliga.
"Hatred has already appeared from their mouths, but what their breasts conceal is far worse."
[Aal 'Imraan 3:118]

2. Exponering av Västs dubbelmoral. Här anför de yttrandefrihet, men varje vis människa vet att denna så kallade frihet att uttrycka sig borde stoppas innan det kränker fromhet av andra och överträder mot andra. De ljuger i deras påstående om yttrandefrihet. Vi minns alla vad som hände för några år sedan då en regering bestämde sig för att förstöra idolerna i deras länder, det var ett globalt ramaskri! Vad sägs om denna så kallade yttrandefrihet? Varför anser de inte detta som yttrandefrihet?

3. Demonstration av falskheten av vad vissa Väst-påverkade människor i våra länder säger, "Kalla inte icke-Muslimerna kuffar, utan kalla dem "andra" för att inte blåsa på lågorna av problemen mellan oss och dem."
Men alla skall förstå vem det är som hatar den andra, och inte respekterar hans helighet, och förklarar krig emot honom varje gång som han får tillfället.

4. Falskheten av deras påstående med vilket de har fyllt världen med, nämligen dialogen av att civilisationer som är baserade på respekt för varandra och att inte överträda dem. Vad för slags dialog vill de ha?! Vilken respekt påstår de att de visar? De vill att vi skall respektera dem och hedra dem, till och med buga och nedfalla till dem, men allt de gör är att göra narr av oss och håna oss och kränker oss ännu mer.

5. Återuppliva tron i Muslimska hjärtan. Vi har sett Muslimernas reaktion vilket är ett indikativ på en djupt ingrodd tro i deras hjärta och utsträckningen på deras kärlek för Profeten [Sallallahu 'aleihi wa Sallam] även ibland de som försummar vissa religiösa plikter agerade mycket snabbt för att försvara vårt nobla Sändebud [Sallallahu 'aleihi wa Sallam].

6. Förena Muslimerna. Vi har sett - prisad vare Allâh - solidaritet ibland Muslimerna som har antagit samma inställning trots olikheterna i deras länder och språk.

7. Det har blivit uppenbart att Västvärlden gaddar ihop sig emot Islam. Så fort som det landet sökte hjälp ifrån deras vänner, och de ställde sig alla upp för att stötta det landet och de kriminella uppmuntrade varandra att publicera dessa bilder i deras tidningar, så att Muslimerna skulle veta att de är alla förenade och att vi kan inte konfrontera alla utav dem.

8. Vissa Muslimer var ivriga att kalla dessa människor till Islam och att visa dem den sanna bilden av denna religion. Vi har sett Muslimer tävla att publicera böcker i dessa människors språk så att skalen kommer att falla från deras ögon och de kan se tydligt.



9. Effektiviteten av Muslimska bojkotter emot de produkter av dem som överträder emot Allâhs Sändebud [Sallallahu 'aleihi wa Sallam] har blivit bevisad. Deras nation svarade inte till någon officiell eller politisk begäran, även på de högsta nivåerna, men bojkotten varade inte mer än i några dagar innan nyhetstidningen som hade gjort orätt och dens utgivningschef framförde ursäkter och ändrade deras ton, så att Muslimerna mjukade upp deras inställning något.



Detta visar sig vara det nya vapnet av Muslimerna, som de kan använda för att påverka och skada deras fiender.



10. Ett tydligt budskap var sänt till Väst: att vi Muslimer aldrig kommer att acceptera att se vår religion bli förolämpad eller förnedrad, eller någon överträdelse emot vårt Sändebud [Sallallahu 'aleihi wa Sallam]. Vi kan alla offra oss själva för honom.




För det tredje:



Angående våran roll i allt det här:



1. Vi måste fördöma det kraftfullt, varje en utav oss i enlighet med hans möjligheter, genom att sända brev och artiklar, eller göra telefonsamtal, till deras regering, utrikesdepartementet och nyhetstidningar.



2. Vi skall kräva en tydlig och uppriktig ursäkt från dem, inte bedrägeri eller berättigade utav brottet vilket de kallar en ursäkt. Vi vill inte ha en ursäkt för att visa respektlöshet emot Muslimerna; utan vi vill ha ett medgivande av ett misstag och en ursäkt för det misstaget.



3. Vi skall beordra dem att straffa de kriminella för deras brott.



4. Vi bör också beordra dem att stoppa deras regeringars överträdelser emot Islam och Muslimerna.



5. Vi bör översätta böcker som kallar till Islam till språket av dessa människor, och böcker som förklarar om Islam och dens Profet, och hans biografi.



6. Vi bör köpa tid på radio och tv-program för att försvara Profeten [Sallallahu 'aleihi wa Sallam], som bör hållas utav människor med förmågan och välgrundad kunskap, som vet hur man skall tala övertygande till Västerlänningar, som de finns många utav, prisad vare Allâh.



7. Vi bör skriva starkt formulerade artiklar att bli publicerade i tidningar, nyhetstidningar och hemsidor på olika språk.



8. Angående att bojkotta deras produkter, om bojkotten har en effekt på dem - vilket är vad som faktiskt händer - så varför bojkottar vi inte dem och letar efter andra företag som ägs av Muslimer?



9. Vi skall göra motstånd emot denna ondskefulla attack emot Islam och dens Profet; genom att belysa skönheten av Islam och det faktum att det är i enlighet med grundlig bevisföring, och besvara till de bedrägliga argumenten av de kriminella.



10. Vi skall hålla oss fast vid Sunnah och följa vägledningen av Profeten [Sallallahu 'aleihi wa Sallam] i alla saker, och vara tålmodiga när vi gör det.



"But if you remain patient and become Al-Muttaqoon (the pious), not the least harm will their cunning do to you."
[Aal 'Imraan 3:120]



11. Vi skall sträva efter att kalla dessa människor, för även om de ser på dem genom en lins av hat och ilska, ser vi också på dem med medlidande, för snart kommer de dö och de kommer att vara ibland människorna av helvetet, om de för i detta tillstånd; så vi bör kalla dem till Islam och frälsning, ut ifrån barmhärtighet och medlidande emot dem.

Vi ber Allâh att orsaka Hans religion att segra och att stödja Hans nära vänner, och att förnedra Hans fiender.

"And Allaah has full power and control over His Affairs, but most of men know not."
[Yoosuf 12:21]

Må Allâh sända välsignelser och frid över vår Profet Muhammad.
Och Allâh vet bäst.

Islam Q&A
- SPRID VIDARE DENNA ARTIKEL -
www.revertit.se

www.ansarolsunnah.bloggspace.se