Biografin om Muhammad ibn Abdullah

Biografin om Profeten Muhammad ibn Abdullah. Lär känna den man som många pratar om men få känner...

26 september 2010

I väntan på nästa Uppenbarelse



Det skulle dröja lång tid tills Jibril återvände. Allahs Sändebud fruktade att Allah övergivit honom. Ibland blev han så förtvivlad att han ville kasta sig själv ut för ett berg men så kände han Jibrils närvaro och han sansade sig igen. Så en dag när Profeten var på väg från berget Hiraá hände något märkligt, något som Profeten beskrivit så här; 

”När jag gick ner från berget och nått fram till dalen, hörde jag en röst som sa; ’Muhammed! Du är Allahs Profet och jag är Jibril!’ Jag lyfte mitt huvud och framför mig såg jag samma ängel som kommit till mig i Hiraá. Jag fylldes utav respektfull fruktan och nedföll till marken inför honom. Jag skyndade mig hem till Khadija och bad henne svepa in mig. Hon svepte in mig i en filt varefter hon sprinklade lite vatten på mig.”

Det var nu som Profeten fick ta emot uppenbarelser en andra gång. Allah uppenbarade;

"DU SOM sveper in dig [i din ensamhet]! Stå upp och varna! Och prisa din Herres majestät! Och rena ditt hjärta! Och fly från all hednisk smitta! [När du ger] ge inte för att få något tillbaka! Och ha tålamod och fördrag [med allt] för din Herres skull!" Al-Muddaththir 74:1-7

Dessa korta verser som uppenbarades från surah Muddaththir lärde honom bönen.
Ordet fakabbir (prisa) i den första versen betyder på standard arabiska: Dyrka endast Allah utan att sätta jämlikar vid Hans sida.
Orden thiyaabaka fatahhir (och rena ditt hjärta) i den andra versens bokstavliga betydelse är; Rena dina kläder, men enligt de lärda betyder det även; Rena ditt uppförande.
Versen därefter warrujza fahjur (fly från all hednisk smitta) påbjuder profeten att; Avhålla sig från arabernas hedniska tradition.
Versen la tamnun tastakhtir (ge inte för att få något tillbaka)betyder; Förvänta dig inte belöning i detta liv för dina ansträngningar.
Slutligen, wa lirabbika fasbir (ha tålamod) betyder: Var tålmodig för din Herres skull.

Med den första uppenbarelsen av Surah Alaq blev Muhammed en Profet, medan denna uppenbarelse gjorde honom till Allahs Sändebud, med vilka Allah anförtrodde honom två saker; det första var att ”resa sig upp och varna”. Allah beordrade honom att lära sitt folk om Allah och att varna dem för konsekvensen för deras synder. Det andra åtagandet var att lyda Allahs order och att tjäna som en förebild för andra.

En del lärda anser att det var de första ayorna från surah Muzzamil som uppenbarades efter Surah Alaq. De första verserna från dessa tre olika stycken från Koranen kom dock att bli de första muslimernas rättsnöre, ’Läs, stå upp, stå upp’ (Iqra, Qom, Qom).

”DU som täcker över dig [med din mantel]! Vaka [i bön] under natten, inte hela, men halva natten - eller förkorta denna tid något, eller förläng den - och läs högt ur Koranen i en lugn och jämn rytm, med klart uttal och tanken fäst vid dess mening.” Al-Muzzammil 73:1-4 


Efter detta började uppenbarelserna komma starkt och ofta, en efter en.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar