Biografin om Muhammad ibn Abdullah

Biografin om Profeten Muhammad ibn Abdullah. Lär känna den man som många pratar om men få känner...

26 september 2010

De otrognas avundsjuka och hat

Många av ledarna i Quraish förundrades över Koranen men deras avundsjuka, stolthet och positionen i samhället fick dem att kriga mot islam. Ibn Abbas berättar i en hadith om Waled ibn Mughirah.

’Waled ibn Mughirah gick hem till Abo Bakr bin Abi Quhafah och frågade honom om Koranen. Efter att Abo Bakr berättat för honom om den gick han iväg till Quraish och sa, ’Vilka mäktiga saker det är som Ibn Abi Kabshah (Profeten) säger. Jag svär vid Allah det är inte poesi, magi eller den vansinniges tal. Utan sannerligen detta är Allahs Ord.’

När några av Quraish hörde detta enades dem och sa, ’Vid Allah, om Waled konverterar (till islam) kommer hela Quraish konvertera.’

När Abo Jahl bin Hisham fick höra talas om detta sa han, ’Vid Allah, jag ska ta hand om honom åt er.’ Han gick hem till Waled och sa, ’Ser du inte att folket samlar in välgörenhet åt dig?’ Waled svarade, ’Har inte jag mer rikedomar och barn än dem?’ Abo Jahl svarade, ’De säger att du gick hem till Ibn Abi Quhafah (Abo Bakr) för att få i dig lite av hans mat.’ Waled svarade, ’Säger min stam så där? Nej, vid Allah, jag försöker inte närma mig Ibn Abi Quhafah, Umar eller Ibn Abi Kabshah. Och hans tal är endast ärvd magi från förr.’ Allah uppenbarade för hans Sändebud följande ayat från Muddaththir angående denna händelse;

”LÄMNA åt Mig att [ta itu med] den som Jag har skapat ensam [i moderlivet] och gett stor rikedom och söner som står vid hans sida, och för vilken Jag har jämnat vägen [genom livet]. Och som nu väntar sig att Jag skall ge honom ännu mer! Nej! Denne inbitne motståndare till Våra budskap, skall Jag låta utstå [ett straff tyngre än] klättringen uppför [en hal och brant bergvägg]. Han tänker skarpt och överväger [hur han skall angripa dessa budskap] -måtte han förgås för dessa tankar, ja, måtte han förgås för dessa [onda] tankar. -Så ser han sig omkring, rynkar pannan och antar en bister uppsyn. Till sist vänder han sig bort med överlägsen min och säger: "Det är bara vältalighet som bländar [åhöraren, ord] hämtade från [gamla sagor]; människors ord och ingenting annat!" Honom skall Jag låta brinna i helvetets eld! Och vad kan låta dig förstå vad helvetets eld betyder Den skonar ingen och förtär allt.” Al-Muddaththir 74:11-28

Mughera ibn Shuba från Taif var på besök i Mecka och han berättar; ”Min första kontakt med Profeten skedde när jag gick tillsammans med Abo Jahl på Meckas gator. Vi såg Profeten och han kom fram till Abo Jahl och sa; ’Varför följer du inte mig? Varför tror du inte på islam? Varför tror du inte på mig?

Abo Jahl svarade honom, ’Åh Muhammed, när ska du sluta angripa våra gudar? Om du vill att vi ska vittna om att du har förmedlat ditt budskap till oss så ska jag göra det. Om jag ansåg att du talade sanning så skulle jag redan följa dig.’ Muhgera sa; ”Abo Jahl vände sig om mot mig efter att Profeten gått i väg och sa, ”Jag vet att han talar sanning men det är någonting som håller mig tillbaks…’”
Abo Jahl fortsatte med att förklara för Mughera att hans stam aldrig kan mäta sig med Profetens stam och om de accepterade Muhammed som Profet vore det detsamma som att erkänna deras stams underlägsenhet. De skulle aldrig kunna tävla i profetskap. Allt handlade om världsliga vinningar och makt.

Om man läser de tidigare Profeternas historia ser man att deras största motståndare alltid varit de som styr samhället. Allahs lag har alltid fått de orättvisa och förtryckande ledarna att motarbeta Allahs Sändebud, Quraish var inget undantag. Detta eftersom Allahs lag frigör människan från dyrkandet och fruktan av ledaren till dyrkandet av Herren över Himlarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar