Biografin om Muhammad ibn Abdullah

Biografin om Profeten Muhammad ibn Abdullah. Lär känna den man som många pratar om men få känner...

7 oktober 2010

Några förklaringar till ’Isra wal Miraaj

De finns olika åsikter om Isra' och al Mi'raj skedde kroppsligt eller endast själsligt. Den starkaste åsikten är att resan skedde själsligt. Som bevis används bland annat hadithen från Umm Hani’, men även en hadith från Aishah, i vilken det står; ”Profetens kropp lämnade aldrig hans säng, snarare lät Gud honom resa endast med själen.”
När Muawiyah ibn Abo Sufyan blev frågad om Isra’ brukade han svara, ”Det var en sann vision från Allah.” De som håller denna åsikt stödjer sig även på Koranversen;

"...och Vi har låtit dig se den syn som du fick se för att den - liksom [synen av] det i Koranen förbannade trädet - skall bli en prövning för människorna..."  17:60

De flesta av Profetens kompanjoner var av åsikten att han inte såg Allah med sina egna ögon under Miraaj. Aishah berättade, ”Den som säger till dig att Muhammed såg sin Herre ljuger. Allah säger; ”Människans öga ser Honom inte…” 6:103
Abu Dharr sa; ”Jag frågade Allahs Sändebud, ’Såg du din Herre?’ Han sa, ’Han är beslöjad med Ljus, så hur skulle jag kunna se honom?’”
Ibn Abbas sa, ”Hjärtat (Profetens) tog inte miste på vad han såg;  ifrågasätter ni att han såg detta som han såg (under Himmelsfärden)?” (Najm 11-12). Vilket betyder att han såg Honom två gånger med sitt hjärta.

Den sista Profeten Muhammad beordrades att leda de andra Profeterna eftersom han är den störste ledaren. Utan tvekan är han den främste av dem alla. I Ibn Kathirs förklarar till surah al-Isrá kan vi läsa följande;

"När han blev tillsagd att gå fram för att leda dem i bön, när Jibril indikerade honom till det, då blev hans ärade status och överlägsenhet gentemot dem manifesterad."

Det finns även åsikten att i och med denna händelse så tog detta ummaht över positionen att leda mänskligheten.

Alla Profeterna bad bakom Profeten Muhammed under Isrá (i Jerusalm) i själslig form, deras kroppar låg i deras gravar. På samma sätt var det när Profeten såg dem under Miraaj. Deras själar visade sig i kroppslig form men inte med de kroppar som ligger i jorden. Isa och Idrees utgör undantag eftersom de stigit upp till himlen med själ och kropp. De andra Profeternas kroppar är begravda på jorden.

Anledningen till att Isa är i andra himlen fastän han har högre rang än Yusof, Idrees och Haroon är att han kommer återvända till jorden ännu en gång innan Domedagen, vilket ingen annan Profet kommer att göra. Adam befinner sig i den lägsta himlen för att själarna som är välsignade (menade för Paradiset) kommer att visas för honom. Himlens portar kommer stängas för de själar som gått under (dvs. som är menade för Helvetet).

Betydelsen av ”Öppnandet av bröstet” 

Al-Haafiz Ibn Hajar sade i Fath al-Baari (7/204): 
En del av de som förnekade att hans bröst öppnades under natten vid Isrá, de säger att detta endast skedde när han var liten och bodde med Banu Sád. Men detta kan inte förnekas eftersom det finns väldigt många ahadith om det... Allt som har berättats om att hans bröst öppnas, hans hjärta tas ut och andra övernaturliga händelser måste accepteras utan någon som helst förnekan eller bortförklaring [tolka det på annat sätt än vad som är uppenbart i haditehrna], eftersom Allah Kan göra allt det och inget är omöjligt. Al-Qurtubi sa i al-Mufhim: Ingen uppmärksamhet bör ägnas de som förnekar öppnandet av bröstet under Isrá, eftersom dess återberättare är sanningsenliga och välkända.
Att hans bröst öppnas återberättas även under andra tillfällen, när han var tio, och när hans mission började, men dessa traditioner är svaga. Se: al-Seerah al-Nabawiyyah al-Saheehah (1/103). 



”Om inte Gud i Sin nåd hade förbarmat Sig över dig [Muhammad] skulle några av dessa [bedragare] ha försökt leda dig vilse; men de leder ingen vilse utom sig själva. Och de skall inte kunna skada dig på något sätt; Gud har nu uppenbarat Skriften för dig, skänkt dig visdom och lärt dig vad du inte visste. Gud har visat dig stor nåd.” [al-Nisa’ 4:113] 

En del av denna Nåd är att Allah öppnade bröstet på Hans Nobla Profet Muhammed och Han refererar till denna välsignelse i en Surah av Koranen som kommer att reciteras fram till Domedagen. Allah säger i Surah al-Sharh:

”HAR VI inte öppnat ditt bröst..” [al-Sharh 94:1]

Öppnandet av Profetens bröst har många viktiga betydelser:
  1. Allah öppnade Hans hjärta till islam som religion och lag, vilket är den största och viktigaste anledningen som hjärtat kan öppnas för. Detta är den förklaring som Ibn Ábbas givit, vilken återberättas i al-Bukhari, Kitaab al-Tafseer/Baab Surah al-Sharh sid. 982.
  2. Allah lät öppna Hans Profets bröst för att fylla den (hjärtat) med visdom, kunskap och tro, så som det var förklarat av al-Hasan al-Basri.
  3. I Rooh al-Maáni (30/166) står det att betydelsen är; Underlättade inte Vi din börda och oro genom att visa dig hur det verkligen ligger till och denna världs ringa betydelse, detta fick dig att klara av de svårigheter som människorna utsatte dig för genom att vända dig till Allah och åkalla Honom. Enligt majoriteten berättas det att betydelsen är: Skänkte Vi inte honom vishet och möjliggjorde det för honom att ta emot det som uppenbarades för honom efter att han genomgått svårigheter? 
  4. Ibn Áshoor sa i boken Tahreer wa´l-Tanweer (1/4850) att: Öppnandet av bröstet är en metafor för alla de välsignelser som han fått ta del av och det gjorde det möjligt för honom att nå all mänsklig fullkomlighet. Han informerades att Allah är nöjd med honom samt de glada nyheterna att religionen kommer segra och överleva.
  5. Shaykh Ibn Uthymeen berättade i tafseer på Sorah al-Sharh att: Öppnandet av bröstet är endast metaforiskt, inte fysisk. Öppnandet av hjärtat kan göras för att kunna förstå Allahs vilja i båda fall, både i shariah vilket är religionen, men även Hans vilja som är relaterat till de svårigheter som drabbar människan.
De lärda har noterat att öppnandet av bröstet skedde två gånger under Profetens liv. Första gången det skedde var när han var liten och levde med Banu Sa´d.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar