Biografin om Muhammad ibn Abdullah

Biografin om Profeten Muhammad ibn Abdullah. Lär känna den man som många pratar om men få känner...

28 september 2010

Quraish försöker övertala Abo Talib



Quraish insåg nu att det var endast i Mecka som de kunde rå på muslimerna. I deras ondska kom de fram till att den enda utväg att stoppa islam och Profetens kallelse till dyrkan av endast Allah, var att döda honom. Abo Talib kände till det hat Quraish hyste, ett hat som bara växt sig starkare under åren. Han visste också hur långt Quraish kunde gå för att stoppa honom, därför kallade han Profeten Muhammed till sig och bad honom att överge sitt kall, men den senare svarade lugnt; ’Käre farbror, döm mig inte efter min ensamhet. Sanningen skall inte vara utan stöd länge. Hela Arabien och ännu längre skall en dag omfatta dess sak.’ Efter det stod Abo Talibs skydd orubbligt kvar.

Abo Talib stod i vägen för Quraishs planer. Ännu en gång gick de till Abo Talib för att få honom att övertala hans brorson att sluta med hans kall. De försökte pressa Abo Talib med att även han skulle inkluderas i fiendeskapet. Abo Talib skickade efter Muhammed och sa till honom, ”Skona mig och dig och lägg inte på mig en börda tyngre än jag kan bära”. Profeten uppfattade orden som att Abo Talib skulle sluta stödja och skydda honom, så han sa, "Åh farbror, om de så lade solen i min högra hand och månen i min vänstra, för att tvinga mig att avsäga mig mitt arbete, säkerligen skulle jag vägra tills Allah gjort sin sak uppenbar, eller så skulle jag dö försökandes”.
Abo Talib kallade Profeten som ställt sig upp för att gå, han sa, ”Gå och kalla till det du vill för vid Allah jag kommer aldrig att överge dig.”

Profeten fortsatte sitt kall vilket fick Quraish att förstå vilken ställning Abo Talib valt att ta. Några från Quraish gick för att tala med honom ännu en gång, med dem fanns en ung man, ‘Amarah bin Al-Waleed bin Al-Mugheerah. ”Åh Abo Talib! Vi har tagit med oss en klok pojke som är i sina bästa år, för att utnyttja hans intelligens och styrka kan du ta honom som din son istället för din brorson, vilken har slutat bry sig om din religion, skapat social oenighet, hittat fel i ditt sett att leva, om vi dödar honom blir du kvitt hans ändlösa problem; endast man mot man.” Abo Talib svarade, ”Vilken orättvis överenskommelse. Ni ger mig er son att uppfostra och jag ger er min son att döda! Vid Allah det här är något otroligt!”

Mut‘im bin ‘Adi, en i gruppen avbröt honom, han påstod att Quraish erbjudit en rättvis överenskommelse eftersom, ’de ville endast göra dig fri från en källa till ondskefulla problem, men som jag ser det så har du bestämt dig för att neka deras tjänster’. Självklart nekade Abo Talib alla deras erbjudanden och han utmanade dem att göra vad de ville. När exakt dessa möten med Abo Talib skedde är osäkert men troligen har det skett under det sjätte året av Profetskap.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar