Biografin om Muhammad ibn Abdullah

Biografin om Profeten Muhammad ibn Abdullah. Lär känna den man som många pratar om men få känner...

21 juli 2011

Qiblah, böneriktningen, ändras


Till en början bad muslimerna norrut mot Bayt al-Maqdis i Jerusalem men i Sha’ban två år efter hijrah ändrades böneriktningen mot söder, mot Kabah i Mecka. I Mecka hade Profeten bett mot Jerusalem samtidigt som han stod vänd mot Kabah. Men i och med emigrationen till Medina ändrades förhållandena, när han bad vänd mot Jerusalem så vände han Kabah ryggen. Profeten önskade dock att han kunde be mot Kabah men ville inte be Allah om tillåtelse för det. Då kom ayorna ner som beordrade Profeten att be vänd mot Kabah.

Ali ibn Talhah citerade Ibn Abbas som sa, ”Det första påbud som upphävdes i Koranen var Qiblahs riktning (böneriktningen mot Bayt ul-Maqdis). När Profeten emigrerade till Medina bestod stadens befolkning mest av judar. Till en början beordrade Allah honom att be vänd mot Bayt ul-Maqdis, denna nyhet gladde judarna. Det var därför som Profeten bad vänd mot Bayt ul-Maqdis under sexton till sjutton månader. Han brukade dock tycka om Ibrahims böneriktning och under bönen tittade han upp mot himlen, Allah uppenbarade då;

Ofta har Vi sett dig [Muhammad] vända ansiktet mot himlen [i väntan på ledning], och Vi skall låta dig vända dig i en böneriktning som skall göra dig nöjd. Vänd alltså nu ditt ansikte mot den heliga Moskén; ja, var ni än befinner er, vänd era ansikten mot denna [Moské]. De som [förr] fick ta emot uppenbarelsen vet säkert att detta är ett sant [påbud] från deras Herre. Och Gud förbiser ingenting av vad de gör. Men även om du gav dem som [i äldre tid] fick ta emot uppenbarelsen alla bevis, skulle de inte följa din böneriktning; du skall inte heller följa deras böneriktning. Några av dem iakttar en böneriktning, andra en annan. Ja, om du skulle foga dig efter deras önskningar, sedan du fått ta emot den kunskap som [nu] har kommit dig till del, skulle du sannerligen höra till de orättfärdiga.” Baqarah 144-145

Det vill säga vänd dig mot Kabah i Mecka.

En av kompanjonerna, som bett med Profeten, återvände till Qubá där muslimerna ännu stod i bön, vända mot Bayt al-Maqdis, så han sa, ”Jag vittnar om att jag nyss bett med profeten, vänd mot Mecka”. Så de vände sig mot den nya qiblah medan de fortfarande stod i bön. Det resulterade i att imamen stod bakom församlingen.
 
Denna händelse ledde till många olika reaktioner. Allah uppenbarade över 40 ayat i surah Baqarah som handlar om denna händelse. Ibn Qayyim säger att denna ändring var ett stort test för folket. 

Det var ett test för månggudadyrkarna i Mecka som sa att Profeten återvänt till deras qiblah, och han kommer återvända till deras tro.

Det var ett test för hycklarna som sa att Profeten inte visste vad han skulle göra så han ändrade åsikt. 

Det var ett test för judarna som sa att han hade lämnat den qiblah som Profeterna innan honom haft. Vilket de ansåg var bevis för att han inte var en Profet. 

Slutligen var det ett test för de troende, för att se om de skulle lyda Profetens order och byta qiblah. Det var ett test från Allah till alla dessa grupper.   

“…Den böneriktning som du [Muhammad] förut iakttog gav Vi dig enbart för att skilja dem som följer Sändebudet från dem som vänder honom ryggen. Detta har varit en svår [prövning] utom för dem som [i allt] vägleds av Gud…” [al-Baqarah 2:143]

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar